Diskuzní fórum

Pokud jsou na snímku lidé, je potřeba mít ke všem takovým snímkům jejich souhlas?

Ano i Ne.

V podstatě jsou dvě možnosti:

  1. seženete si všechny podpisy - tedy budete mít podepsanou smlouvu - Model release - s každou osobou na fotografii (tato možnost se používá při plánovaném focení, kdy si modely najímáte)
  2. označíte fotografii jako zpravodajskou (Editorial). V takovém případě není potřeba mít podepsané smlouvy, ale výsledná fotografie se bude prodávat se zpravodajsou licencí, což snižuje možnosti použití fotografie - nelze ji pak použít v reklamě, na potisk a podobně. Jediné použití je jako ilustrační obrázek.

Komentáře


Gravatar
18. říjen 2011, 14:46 Martin Rachela
Ja by som sa chcel opytat troska nieco ine. Ako je to s registrovanými značkami? Odfotím trebarz logo auta, alebo sa na nejakej fotografii objavi nejaka registrovana značka, aj ked nieje hlavnym motivom fotografie. Čo v týchto prípadoch.
 
Gravatar
18. říjen 2011, 17:39 Petr Václavek
Zdravím,
na fotkách pro fotobanky nemají loga a značky co dělat. Takové snímky fotobanky ani nepřijímají. Takže si pečlivě svůj snímek prohlédněte a všechna loga vyretušujte.

Poslední dobou fotobanky neberou ani fotku auta, u kterého jde poznat, co to je za značku (i když není nikde vidět žádné logo).
 
Gravatar
24. únor 2012, 18:47 Honza Hruby
Dobry den,

Mam dotaz trochu z jineho soudku, ale nevim do jake jine sekce dotaz napsat.

Uploadoval jsem fotografie z Vatikanu do ruznych fotobank. V iStocku a Dreamsite mi rekli ze na fotografie katedraly Sv. Petra se vztahuje autorske pravo a odmitli mi je. V Shutterstocku a Fotolii fotky prijali a normalne se prodavaji.
Mate s tim nejake zkusenosti? Mam je z fotobank radeji stahnout? Existuje nejake riziko s tim spojene? Ve vsech fotobankach jsou podobne zabery a evidentne to neni problem. Uplne tomu tedy nerozumim.

Dekuji a preju hezky den
 
Gravatar
26. únor 2012, 21:44 Petr Václavek
O riziku nevím, neslyšel jsem o žádném případu, kdy by byl fotograf postižen za takové fotografie. Takže nemůžu moc radit.
 
Gravatar
17. květen 2012, 06:01 Josef Janoušek
Dobrý den, chtěl bych se zeptat v jakých určitých případech je Model Release potřeba?... Je nutné i když fotografovaná osoba nezle podle obličeje rozeznat (u fotky která je zaměřena hlavně na tuto osobu, kde jí třeba nejde vidět do tváře)... Nebo je potřeba i u osoby v pozadí, která není hlavním motivem fotografie a ani ji nelze dle obličeje rozeznat... S fotobankami teprve začínám, procházím svoji dlouhodobou práci a proto chci vědět jaká je zhruba hranice potřeby shánět podpis... Děkuji za případnou odpověď.
 
Gravatar
17. květen 2012, 21:32 Petr Václavek
Zdravím, ono to v podstatě není nikde přesně dané - určitá hranice je, zda se ta daná osoba na fotce sama pozná či nikoliv. Ale tu hranici má každá fotobanka jinde a většinou jsou spíše přísnější než benevolentnější . Chce to zkoušet a zkoušet.
 
Gravatar
29. červen 2012, 18:27 Petr
Zdravim,

aby byla model release smlouva platna, nemela by mit i ceskou verzi, pro pripad soudu v CR ? Pokud vim anglicky podepsana smlouva by u nas nemusela platit.
Nevite jak to je?

Diky

Petr
 
Gravatar
2. duben 2013, 13:03 Petr
Dobrý den,
mám mnoho skleněných negativů, které nafotil kolem roku 1910 strýc mého dědy. Chtěl bych je naskenovat, upravit a zaslat do fotobanky. Na mnohých negativech jsou vyfoceny osoby. Vyzkoušel jsem takovou jednu fotografii zaslat do fotobanky a chtějí po mě Model release. Myslíte si, že mi nikde foto nepřijmou bez MR? na foto jsou lidé, které neznám a již pravděpodobně nežijí.
Děkuji za radu
Petr
 
Gravatar
3. duben 2013, 20:13 Petr Václavek
Petře, pokud je tam rozpoznatelná osoba - tak buď Model Release a nebo to označit za Editorial Photo (na většině fotobank je na to zaškrtávátko, ale pozor - některé fotobanky tuto licenci nenabízí).

Žádná jiná možnost není.
 
Gravatar
31. červenec 2013, 11:07 Lucie
Dobrý den, a jak je to s MR v případě, že fotím sebe?
 
Gravatar
31. červenec 2013, 12:27 Petr Václavek
Lucie, je to stejné, jako když fotíte jiné - musíte vyplnit MR, jen místo údajů modelu, tam budu ty vaše.
 
Gravatar
2. únor 2014, 15:42 Josef
Dobrý den,rád bych se zeptal na dvě věci. 1 nahrál jsem fotky z Dubaje - Burj Khalifa a al Arab, tyto mi neschválili z důvodu Intellectual Property Issues. Rovněž u snímku dívky stojící a hrající na PC klávesnici. Model release k dívce jsem poslal.
Díky za odpověď
 
Gravatar
10. červen 2014, 15:38 Jan Zajic
Dobrý den, chtěl bych se zeptat platí to i pro značky? Plácnu, mám na fotce stůl a je na něm minerálka,je zblízka takže jde viditelně vidět značka, musí na to být taky nějaké povolení, nebo tak něco? Nebo se to nesmí vůbec?
 
Gravatar
11. červen 2014, 20:49 Petr Václavek
Jane, značky se nesmí vůbec - takže všechny značky, loga, nápisy raději rovnou vyretušovat. Jinak tu fotku buď zamítnou, nebo ji vezmou jen jako editorial photo.
 
Gravatar
7. listopad 2014, 12:38 Zdeněk Malecký
Dobrý den, jak je to prosím v případě fotek s mládežnického fotbalu (sportu,např. žáci 13let), kde je vidět obličeje hráčů. Je nutno MR podepsané zástupcem dítěte? Předpokládám, že logo týmu na dresu nelze akceptovat. Děkuji za odpověď.
 
Gravatar
21. březen 2016, 13:20 Andrea
Dobrý den,
s prodejem na fotobankách teprve začínám, vyfotila jsem náhodně svatbu a je to natolik hezké, že bych to chtěla použít, při líbání novomanželé nejsou vidět a navíc bych třeba obličej třeba rozmazala apod., je problém i podobnost šatů a tvaru těla, např. kdyby se na fotce dotyční poznali ?
Děkuji a hezký den.
 

Přidej komentář
Pokud se chcete na něco zeptat, vyhledejte/zapište svůj dotaz na fotobankovém diskuzním fóru.

Prodej fotek a ilustrací

Diskuzní fórum

O fotobankách, focení i kreslení vektorů můžete diskutovat na fotobankovém diskusním fóru.

Nejlepší fotobanky

Seznam těch nejlepších fotobank, setříděn podle výše výdělků:

Shutterstock Shutterstock
Fotolia Adobe
iStockphoto iStockphoto
Depositphotos Depositphotos
123RF 123RF
Dreamstime Dreamstime
BigStock BigStock
Graphic Leftovers Graphic Leftovers
Pond5 Pond5

Více informací →

Fotobanky na Facebooku

Spoustu drobnějších zpráv píšu jen na Facebook.